Gehandicaptenparkeerkaart

Bent u langdurig ziek of gehandicapt, ervaart u problemen bij het lopen en maakt u gebruik van een auto? Dan kunt u mogelijk in aanmerking komen voor een (Europese) gehandicaptenparkeerkaart. Met deze kaart kunt u onder andere parkeren op een algemene gehandicaptenparkeerplaats.

Soorten kaarten

Er bestaan drie soorten gehandicaptenparkeerkaarten:
1. Bestuurderskaart (B) - Bent u gehandicapt en bestuurt u de auto zelf? Dan kunt u een persoonsgebonden bestuurderskaart aanvragen. De parkeerkaart is niet kentekengebonden. De bestuurder kan de kaart dus voor elk voertuig gebruiken. 
2. Passagierskaart (P) - Als u door uw handicap afhankelijk bent van vervoer van anderen, dan kunt u een persoonsgebonden passagierskaart aanvragen. U rijdt dan niet zelf auto maar bent passagier. 
3. Gecombineerde kaart (B+P) - Deze kaart is geschikt als u zowel bestuurder als passagier bent. De gecombineerde kaart is persoonsgebonden.

Voorwaarden

U komt in aanmerking voor de gehandicaptenparkeerkaart als u aan de volgende voorwaarden voldoet: 
•    u woont in de gemeente Hellevoetsluis;
•    u bent langdurig ziek (langer dan zes maanden) of blijvend gehandicapt;
•    u kunt niet  zelfstandig 100 meter aaneengesloten lopen. Ook niet met een rollator of ander hulpmiddel;
•    u heeft een auto, brommobiel of gehandicaptenvoertuig;
•    u rijdt zelf of u bent passagier*

* Er zijn overige voorwaarden voor een gehandicaptenparkeerkaart voor een passagier:
•    u bent als passagier continu afhankelijk van hulp van de bestuurder bij het lopen buitenshuis of u zit permanent in een rolstoel.

Kosten

Er zijn kosten verbonden aan het aanvragen van een gehandicaptenparkeerkaart. Dit bedrag krijgt u niet terug als blijkt dat u niet in aanmerking komt voor de gehandicaptenparkeerkaart.
De aanvraag voor een gehandicaptenparkeerkaart kost € 27,70*.

(* tarief 2020)

Aanvragen met DigiD

Voor aanvragen van een gehandicaptenparkeerkaart heeft u uw DigiD inloggevens nodig. Hiermee kunnen wij u identificeren en uw aanvraag behandelen. Uw aanvraag wordt na verzending volledig verwerkt door de gemeente Hellevoetsluis. Heeft u nog geen DigiD inlogcode? Ga naar http://www.digid.nl om direct een DigiD inlogcode aan te vragen. 
Heeft u ondersteuning nodig bij de aanvraag? Dan kunt u contact opnemen met stichting MEE of SBO. Zij kunnen u helpen met het indienen van de aanvraag.

Aanvraag indienen

Wilt u uw aanvraag toch liever op papier indienen? Dan kunt u een afspraak maken bij Burgerzaken en een aanvraagformulier afhalen bij het Klantcontactcentrum. Het formulier kunt u ter plaatse invullen, persoonlijk inleveren bij Bugerzaken en direct de legeskosten voldoen.  

Vergeet  niet uw identiteitsbewijs mee te nemen!  En indien van toepassing ook uw geldig rijbewijs en oude gehandicaptenparkeerkaart. 

Geldigheid

De gehandicaptenparkeerkaart is maximaal vijf jaar geldig. Afhankelijk van uw beperking kan de gehandicaptenparkeerkaart ook voor een kortere periode worden afgegeven. Na afloop van de periode kunt u opnieuw een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen.
We adviseren u om tijdig (minimaal twaalf weken voor het aflopen van de gehandicaptenparkeerkaart) een nieuwe aanvraag in te dienen.
De gehandicaptenparkeerkaart is geldig in heel Nederland en in de meeste Europese landen. 

Vragen

Met vragen kunt u contact opnemen met het via telefoonnummer 14 0181 tussen 9.00 en 11.00 uur of langskomen bij het WIZ loket: Oostzanddijk 28, iedere werkdag geopend van 8.30 tot 16.30 uur.