Cliëntondersteuning

U mag altijd een vriend(in) of familielid meenemen naar het gesprek met de gemeente. Het kan ook verstandig zijn om hulp te vragen van een onafhankelijke cliëntondersteuner. Hij of zij is aanwezig tijdens het gesprek met de gemeente om u tijdens het gesprek bij te staan. Hoe u gratis onafhankelijke cliëntondersteuning aanvraagt leest u op deze pagina.

Hulp bij gesprekken over uw ondersteuning

Er zijn regelmatig veranderingen op het gebied van zorg en ondersteuning. De gemeente begrijpt dat het soms lastig is uw weg te vinden in de vele mogelijkheden. Het kan dan prettig zijn om bij iemand advies te vragen. Iemand die weet welke ondersteuningsmogelijkheden er zijn en waar u daarvoor het best terecht kunt. Hiervoor kunt u gebruik maken van onafhankelijke cliëntondersteuners. Zij werken gratis en onafhankelijk van de gemeente of de organisatie van wie u begeleiding of ondersteuning ontvangt. De onafhankelijk cliëntondersteuners zijn er speciaal voor u!  

Wat doet de cliëntondersteuner?

De onafhankelijke cliëntondersteuner kan u helpen om uw vraag duidelijk te maken aan de gemeente, of de organisatie van wie u, via de gemeente, begeleiding of ondersteuning ontvangt. Ook kunt u samen met hem of haar kijken welke vorm van begeleiding of ondersteuning goed bij u past en wie dit  het best kan leveren. De cliëntondersteuner helpt u op weg en kan de verschillende mogelijkheden op elkaar afstemmen. Dit gebeurt uiteraard altijd in overleg met u en uw eigen omgeving. Daarnaast kan de cliëntondersteuner naast u staan en uw belangen behartigen bij gesprekken met de gemeente of de organisatie die u begeleiding of ondersteuning biedt. 

Wanneer kom ik in aanmerking voor cliëntondersteuning?

Alle inwoners van de gemeente, die een vorm van ondersteuning nodig hebben, of informatie of advies willen over begeleiding of ondersteuning, kunnen zich tijdens gesprekken met de gemeente laten bijstaan door een onafhankelijke cliëntondersteuner.

Hoe werkt cliëntondersteuning?

Na een verzoek om onafhankelijk cliëntondersteuning neemt de cliëntondersteuner contact met u op en maakt een afspraak bij u thuis. In het gesprek bij u thuis bekijkt u samen waar u ondersteuning bij nodig hebt en hoe dit kan worden geregeld. Indien nodig kan de cliëntondersteuner u ook helpen bij het benaderen van de juiste instanties.

Waar kan ik cliëntondersteuning aanvragen?

In Hellevoetsluis leveren Stichting SBO en Stichting MEE onafhankelijke cliëntondersteuning. Stichting MEE biedt de onafhankelijke cliëntondersteuning aan iedereen uit Hellevoetsluis die hierom verzoekt. Stichting SBO biedt vooral onafhankelijke cliëntondersteuning aan inwoners uit Hellevoetsluis van 65 jaar en ouder. 

Meer weten?

Wilt u weten hoe u gebruik kunt maken van  onafhankelijke cliëntondersteuning, of wilt u meer informatie? Dan kunt u met een van deze organisaties contact opnemen.  

Contactgegevens MEE:                 
Telefoon: 0181 – 33 35 07                
E-mail: servicebureau@meezhe.nl            
Website: www.mee.nl                    

Contactgegevens SBO:
Telefoon: 0181 -32 22 73
E-mail: algemeen@sbohellevoetsluis.com
Website: www.sbohellevoetsluis.nl

Uitgelicht