Participatiefonds

Heeft u weinig geld te besteden omdat u een laag inkomen heeft? Dan kunt u in aanmerking komen voor het Participatiefonds. Het Participatiefonds is een vergoeding voor de kosten van bijvoorbeeld contributie voor sporten of andere leuke activiteiten, een cursus of een dagje uit.

Het Participatiefonds kunt u één keer per jaar aanvragen voor elk volwassen persoon (vanaf 18 jaar) van uw gezin. U kunt deze vergoeding elk jaar opnieuw aanvragen. Het gaat om een bedrag van maximaal €200,00 dat u kunt gebruiken voor bijvoorbeeld: 
-    contributie sport- of andere verenigingen, zwemmen, kosten van bijbehorende sportkleding;
-    bezoek theater, bioscoop, concert, museum, dierentuin, attractiepark, et cetera;
-    kosten internetprovider;
-    cursussen, lesgeld muziekschool, zwemlessen en dergelijke;
-    contributie bibliotheek.

Dit zijn de voorwaarden

De belangrijkste voorwaarde is dat u een volwassene moet zijn van 18 jaar of ouder met een laag inkomen van alle volwassenen in het gezin. Onder een laag inkomen verstaan we: een inkomen dat lager is dan 110 procent van de bijstandsnorm. Voor elk soort huishouden is dat een ander bedrag. Kijk voor de bedragen die op dit moment gelden op de website van de rijksoverheid
Voor kinderen heeft de gemeente een andere regeling: het Kindpakket. Hiervoor gelden andere voorwaarden. Kijk voor meer informatie op de pagina over het Kindpakket.

Zo werkt het

U kunt een aanvraag voor het Participatiefonds doen via de website, maar ook samen met één van de medewerkers van het WIZ-loket. Zij vullen dan samen met u het formulier in. Let wel op dat u bewijsstukken moeten inleveren. Na acht weken krijgt u van de gemeente een bericht waarin staat of u in aanmerking komt voor een vergoeding van (een deel van) de kosten. Vervolgens zijn er drie mogelijkheden:
-    U ontvangt het bedrag op uw rekening en u betaalt zelf de kosten. Bewaar altijd goed alle rekeningen en bonnen, zodat de gemeente dit kan controleren.
-    U moet de kosten eerst zelf betalen en de rekening of bon naar de gemeente sturen. Vervolgens stort de gemeente het bedrag op uw rekening.
-    U heeft een offerte van de leverancier en de gemeente stort het bedrag rechtstreeks naar de rekening van de leverancier.

Zo vraagt u het aan

Vul het onderstaande formulier zo volledig mogelijk in en stuur dit op naar het WIZ-loket van de gemeente Hellevoetsluis (Postbus 13, 3220 AA Hellevoetsluis). Let op dat u de juiste bewijsstukken erbij doet anders kunnen we uw aanvraag niet in behandeling nemen. Kunt u het formulier niet printen? Neem dan contact op met het WIZ-loket, dan sturen wij u het formulier op.

Download formulier

Maakt u gebruik van het Participatiefonds en wilt u de kosten die u eerst zelf hebt betaald declareren? Of wilt u de kosten rechtstreeks naar de rekening van de leverancier laten betalen? Dan heeft u onderstaand declaratieformulier nodig.

Download declaratieformulier

Meer informatie

Wilt u meer weten over dit onderwerp? Bel dan naar het WIZ-loket via het telefoonnummer 14 0181. Het loket is op werkdagen tussen 9.00 en 11.00 uur telefonsich bereikbaar. Langskomen mag natuurlijk ook en kan tussen 08.30 en 16.30 uur (Oostzanddijk 28). 

Bekijk ook de Beleidsregels bijzondere bijstand, toeslagen en minimaregelingen Hellevoetsluis 2017

Wist u dat?

Wist u dat de gemeente ook vergoedingen heeft voor noodzakelijke en bijzondere kosten voor uw huishouden? Deze kunt u aanvragen als u een laag inkomen heeft. Kijk voor meer informatie op de pagina over de Bijzondere Bijstand.
 

Uitgelicht