Verklaring omtrent het gedrag
Een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) is een bewijs van goed gedrag. Een VOG is op twee manieren aan te vragen: schriftelijk door u persoonlijk of digitaal door uw (toekomstige) werkgever. U vraagt een VOG aan bij de dienst Justis van het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Vanaf 1 september 2020 neemt Justis alleen de meest actuele versie van de VOG in behandeling.
Persoonlijk VOG aanvragen
Wilt u een schriftelijke VOG-aanvraag doen via de gemeente? Dien dan een volledig ingevuld aanvraagformulier in bij de afdeling Burgerzaken. U kunt het aanvraagformulier downloaden op de website van Dienst Justis. Daarna moet u een afspraak maken op het gemeentehuis voor de aanvraag van een VOG. Voor de aanvraag hebben wij een ingevuld aanvraagformulier en een geldig legitimatiebewijs nodig.
VOG aanvragen door de werkgever
De (toekomstige) werkgever kan ook zelf rechtstreeks een VOG aanvraag voor u doen. Uw werkgever start dan de aanvraag voor u op. U ontvangt daarna een e-mail met de mededeling dat van u een VOG wordt gevraagd. De e-mail bevat een link en een aanvraagcode. Via de link in de e-mail kunt u inloggen met DigiD. Daar rondt u de VOG-aanvraag af door te bevestigen dat uw gegevens juist zijn opgenomen.
Termijn
Het ministerie van Veiligheid en Justitie beoordeelt uw aanvraag. Twee tot vier weken na de aanvraag krijgt u de VOG per post thuisgestuurd van de Dienst Justis. Als het ministerie uw aanvraag afwijst dan krijgt u daarover een brief.
Kosten
De kosten voor een verklaring omtrent het gedrag zijn € 41,35.