Nederlandse identiteitskaart

Een identiteitskaart vraagt u persoonlijk aan en kan alleen op afspraak. Het aanvragen en ophalen doet u zelf, bij de gemeente waar u staat ingeschreven. U betaalt de kosten bij de aanvraag. De identiteitskaart ligt na 5 werkdagen voor u klaar. U kunt er ook voor kiezen om de identiteitskaart te laten bezorgen.

Afspraak maken

Meenemen

  • 1 goedgelijkende pasfoto in kleur, die voldoet aan de paspoort eisen. Heeft u geen geschikte pasfoto? De gemeente beschikt over een zelfservice fotocabine. Luister naar de instructies in de cabine. De medewerkers van het Klantcontactcentrum kunnen u helaas niet helpen bij het maken van een pasfoto.
    De kosten bedragen € 6,-. Een kind kleiner dan 1.40m kan geen pasfoto's maken in de fotocabine.
  • Alle in uw bezit zijnde reisdocumenten (paspoorten/identiteitskaarten) die op uw naam staan. Als u geen oud document heeft, neemt u dan een ander geldig identiteitsbewijs mee, bijvoorbeeld een rijbewijs.

Tarieven en geldigheid

U kunt contant betalen of pinnen.

Tarieven identiteitskaarten

  • € 51,90 voor personen van 18 jaar of ouder.
  • € 30,70 voor personen tot en met 17 jaar.
  • € 49,85 toeslag voor een spoedaanvraag.

Geldigheid

  • 10 jaar voor personen van 18 jaar of ouder.
  • 5 jaar voor personen tot en met 17 jaar.

Jonger dan 12 jaar

Als u een identiteitskaart voor uw kind onder de twaalf jaar aanvraagt, moet het kind bij het aanvragen en afhalen zelf ook aanwezig zijn. Bij de aanvraag dient het volgende meegenomen te worden:

  • Een ingevulde toestemmingsverklaring minderjarigen én een geldig legitimatiebewijs van de ouder(s) of gezaghouder(s). Als de handtekening op de toestemmingsverklaring niet gelijk is aan de handtekening op het legitimatiebewijs dat u laat zien, dan kan de gemeente uw aanvraag niet in behandeling nemen.
  • Als de ouder(s) of gezaghouder(s) meekomen, kan de toestemmingsverklaring ook aan de balie ingevuld worden. De ouder(s) of gezaghouder(s) moet dan wel een geldig legitimatiebewijs meenemen.
    Voor schriftelijke toestemming kunt u het toestemmingsformulier (PDF) downloaden en invullen. De ouder die niet bij de aanvraag aanwezig is, geeft zijn of haar originele legitimatiebewijs mee.

Ophalen of bezorgen

Ophalen

U moet persoonlijk uw document ophalen bij de gemeente tijdens de openingstijden van het gemeentehuis.
Ook kinderen komen persoonlijk mee. Bij het ophalen neemt u uw oude paspoort en/of identiteitskaart mee.

Bezorgen

U kunt uw identiteitskaart laten bezorgen waar of wanneer het u uitkomt. De gemeente heeft hiervoor een contract afgesloten met de bezorgdienst AMP Groep. Dit bedrijf is gespecialiseerd in het veilig afgeven van waardevolle documenten. Bezorgdienst AMP Groep bezorgt de identiteitskaart op iedere locatie in Nederland, behalve op de Waddeneilanden. Bezorgen kan ook in de avond of in het weekend. De kosten zijn € 5,10 per document.

Zo werkt het

  • U krijgt binnen 5 werkdagen een e-mail en sms zodra de identiteitskaart klaar is. Controleer evt. uw ongewenste e-mail.

  • U logt in op mijnafspraak.nl en kiest waar en wanneer u de identiteitskaart bezorgd wilt hebben.

  • Op de dag van bezorging ziet u op mijnafspraak.nl een foto van de medewerker die bij u langskomt.

  • De medewerker controleert bij aankomst uw identiteit aan de hand van het nieuwe document en overhandigt u de identiteitskaart.

  • Indien van toepassing neemt de medewerker de oude identiteitskaart in.

Let op!

Bij bezorging voor meerdere personen op hetzelfde adres moeten alle personen die een reisdocument ontvangen op moment van bezorging aanwezig zijn. Kinderen jongeren dan 12 jaar moeten persoonlijk geïdentificeerd worden in het bijzijn van een volwassene.

Bij een spoedaanvraag kunt u het document niet laten bezorgen.

Spoedaanvraag

Gemiddeld duurt een aanvraag 5 werkdagen, afhankelijk van vakantieperiodes. Kunt u hier niet op wachten en heeft u snel een nieuwe identiteitskaart nodig? Dan kunt u dit met spoed aanvragen. Als u de aanvraag vóór 14:00 uur heeft gedaan, kunt u uw identiteitskaart meestal de volgende werkdag na 09:30 uur afhalen. Houdt u er wel rekening mee dat een spoedprocedure maximaal 3 werkdagen kan duren. Voor een spoedprocedure hoeft u geen afspraak te maken. U kunt zich melden bij de receptie.

Verlies of diefstal

Als u uw identiteitskaart kwijt bent of het is gestolen, doet u aangifte rechtstreeks bij de gemeente. U vult hier een verklaring vermissing waardedocument in. Geadviseerd wordt om bij diefstal ook aangifte te doen bij de politie.

Bent u uw identiteitskaart kwijtgeraakt in het buitenland? Doe direct aangifte bij de plaatselijke politie en vraag om een bewijs daarvan. Vraag ook een nieuw of tijdelijk reisdocument aan bij een Nederlandse ambassade of consulaat. Daarop reist u terug naar Nederland. Uw nooddocument levert u bij de gemeente in bij terugkomst. U kunt dan ook direct een nieuw paspoort of een nieuwe identiteitskaart aanvragen.

Let op: reisdocumenten die als vermist zijn opgegeven, kunnen niet meer worden gebruikt. Ook niet als u deze later terugvindt. U moet wel uw gevonden identiteitskaart inleveren bij de gemeente.

U kunt de vermissing van een paspoort en/of identiteitskaart ook online via DigiD registreren.