Burgerzaken

  • Trouwen

    Trouwen in Hellevoetsluis, trouwlocaties en omzetten partnerschap in huwelijk.

  • Geboorte en overlijden

    Geboorteaangifte, erkenning, naamskeuze, overlijdensaangifte, grafuitgifte, begraafplaats.

  • Verhuizen

    Verhuizen binnen Hellevoetsluis, naar Hellevoetsluis, inwonen en emigreren.

  • Rijbewijs, paspoort en ID-bewijs

  • Uittreksels en afschriften

    Uittreksel BRP, Verklaring omtrent gedrag (VOG), uittreksel Burgerlijke Stand, Bewijs van in leven zijn.

  • Adresonderzoek

    Staat er op uw adres iemand ingeschreven die er niet woont? Of ontvangt u post van vorige bewoners? Dan kunt u de gemeente vragen om een adresonderzoek te starten. De gemeente onderzoekt dan waar deze persoon echt woont.

  • Briefadres

    In de basisregistratie personen (BRP) wordt u ingeschreven op uw woonadres. Heeft u geen vast woonadres maar verblijft u op meerdere adressen? Dan wordt u ingeschreven op het adres waar u de meeste tijd verblijft.

  • Garantstelling

    Als iemand die in het buitenland woont bij u op bezoek wil komen, dan heeft deze persoon voor het verkrijgen van een visum een 'bewijs van garantstelling' (en/of particuliere logiesverstrekking) nodig.

  • Geheimhouding

    Met uw persoonsgegevens gaan wij zorgvuldig om. Wilt u dat de gemeente uw persoonsgegevens niet aan maatschappelijke instellingen doorgeeft? Dan kunt u vragen om geheimhouding.

  • Legaliseren handtekening

    Door legalisatie van een handtekening verklaart de gemeente dat de handtekening op een document inderdaad de handtekening is van degene die het document moet ondertekenen. Legalisatie is nodig voor bepaalde buitenlandse documenten. U komt voor het legaliseren van uw handtekening persoonlijk langs bij de afdeling burgerzaken. U zet dan in aanwezigheid van de ambtenaar uw handtekening op het document. U moet hiervoor een afspraak maken.

  • Naamgebruik wijzigen

    Bent u getrouwd (geweest) of geregistreerd partner (geweest) of gaat u binnenkort trouwen of een geregistreerd partnerschap aan? Dan kunt u zelf bij de gemeente aangeven hoe alle overheidsinstanties u voortaan kunnen aanschrijven. Dit heet naamgebruik. U geeft uw naamgebruik online door. Het is ook mogelijk om hiervoor een afspraak te maken bij de afdeling burgerzaken.