Opnieuw snellere afhandeling van klachten

Voor het tweede jaar op rij heeft de gemeente Hellevoetsluis de klachten sneller afgehandeld dan het voorgaande jaar. Dat blijkt uit de cijfers van het juridisch jaarverslag dat de gemeente ieder jaar uitbrengt. Ook het aantal ingediende bezwaren en klachten is afgenomen.

Bezwaren

Het aantal ingediende bezwaren is in 2017 fors afgenomen. In 2016 kwamen er 338 bezwaren binnen, tegenover 137 in het jaar 2017. Er werden 32 bezwaarschriften ingetrokken. Hierbij kan een rol hebben gespeeld dat er na het indienen van het bezwaarschrift contact is opgenomen met de indiener. Zes bezwaren werden geheel of gedeeltelijk gegrond verklaard.

Klachten

In 2017 zijn er 79 klachten ingediend. Het jaar ervoor ging het om 86. Een groot deel van de klachten (63) is informeel afgehandeld. Dat laatste ging sneller dan in 2016. De informeel afgehandelde klachten werden in 2017 gemiddeld binnen 3 weken afgehandeld. In 2016 was dit nog bijna 4 weken gemiddeld. Ook de formeel afgehandelde klachten werden sneller opgelost: 5,5 week in 2017 tegenover bijna 9 weken in 2016. Het sneller afhandelen van de klachten heeft vooral te maken met een strakker intern werkproces.

Persoonlijk contact

Burgemeester Milène Junius: “We willen klachten van inwoners actief en voortvarend oppakken. Persoonlijk contact kan een probleem vaak al oplossen, zodat er geen formele klachtenprocedure nodig is. Sinds halverwege 2016 zijn we intern veel strakker gaan letten op de snelle en zorgvuldige behandeling van klachten. Daarmee laten we zien dat we mensen serieus nemen. Nog beter is natuurlijk het voorkomen van klachten. Een klantgerichte houding bij medewerkers van de gemeente is belangrijk. Daar blijven we nadrukkelijk aandacht aan besteden in onze organisatie.”

Uitgelicht